پزشکی

مرکز عصب کشی دندان در تهران

عصب کشی دندان چیست

عصب کِشی یا عصب کُشی دندان فرایندی است که طی آن دندان به مرحله‌ای از خراب بودن و یا پوسیدگی می‌رسد که بافت پالپ دچار التهاب می‌شود و حساسیت دندان نسبت به گرما و سرما افزایش می‌یابد. تا حدیکه با خوردن مواد غذایی سرد و گرم، دندان تیر می‌کشد. یا اینکه فرد درگیر دندان دردی می‌شود که بسیار آزاردهنده است و قطعی ندارد.
به همین دلیل  امروز تصمیم داریم در مورد یکی از مشکلات شایع دندانی یعنی پوسیدگی حادی که به عصب می‌رسد یا عصب کشی دندان، صحبت کنیم.

کاربرد عصب‌کشی دندان

زمانیکه پوسیدگی دندان از مینای دندان بگذرد و به عاج و سپس به قسمت پالپ دندانی برسد، دندان نیاز به عصب کشی دارد. هر چند که ممکن است در برخی موارد بتوان با یک تراش کوچک میزان پوسیدگی خیلی جزی را رفع کرد. عصب کشی دندان در مواقعی که پوسیدگی دندان به مرحله حاد برسد، چاره کار می‌باشد و فرد ملزم به انجام آن است تا بتواند مشکل ایجاد شده را رفع کند.
هرچند که بهتر است با مراجعه منظم به مطب‌های دندانپزشکی، از پوسیدگی دندان تا این مرحله که نیاز به عصب کشی دندان داشته باشد جلوگیری کرد.

مرکز عصب کشی دندان در تهران

نحوه عصب‌کشی دندان

انجام عصب کشی طی مراحل مشخصی صورت می‌گیرد. بسیاری از افراد معتقد هستند که عصب کشی دندان می‌تواند بسیار دردناک باشد، اما در اغلب موارد با تزریق صحیح مواد بیحسی، فرد درد خاصی را احساس نخواهد کرد.
اکنون تصمیم داریم به بیان و شمردن مراحل عصب کشی دندان اشاره کنیم:

  • در ابتدا باید عکس رادیولوژی از دندان فرد گرفته شود تا وضعیت دندان به طور دقیق بررسی شود، پس از مشخص شدن این موضوع که فرد آیا نیاز به ارتودنسی دارد یا خیر، و همچنین خرابی دندان تا چه مرحله‌ای پیش رفته است، کار پزشک شروع می‌شود.
  • سپس دهان بیمار باید ایزوله شود و بهداشت به طور دقیق رعایت شود. این موضوع در عصب کشی از اهمیت ویژه ای برخوردار است، زیرا ما در طی انجام عصب‌کشی دندان، قصد از بین بردن باکتری‌ها و میکروب‌های دهانی را داریم.
  • به کمک ساکشن بزاق دهان به حداقل ممکن می‌رسد و سپس آمپول بیحسی تزریق می‌شود.
  • سپس پزشک به کمک ایجاد سوراخی تا قسمت پالپ دندان ( زیرا در زمانی که می‌گویند دندان نیاز به عصب‌کشی دندان دارد، پوسیدگی تا پالپ دندان پیش رفته است)، قسمت‌های پوسیده و ضعیف دندان را جدا می‌کنند و دندان را عاری از این قسمت‌های مرده می‌کنند.
  • به کمک وسیله‌ای مخصوص تمامی مجراها و سوراخ‌های ایجاد شده در ریشه دندان شناسایی می‌شوند و رفع می‌شوند، همچنین عروق خونی ملتهب نیز به همراه موارد دیگر باید از بخش پالپ خارج شوند.
  • در این مرحله دندانپزشک با به کارگیری ابزارهای مخصوص، ریشه دندان را اندازه می‌گیرد، این کار در ادامه درست فرایند عصب کشی دندان تأثیر دارد. ( اغلب دندانپزشکان برای اندازه‌گیری از عکس‌های رادیولوژی استفده می‌کنند وبرخی دیگر نیز از روش‌های دیگر.)
  • در این مرحله اعصاب آسیب‌دیده و بافت‌های مرده، از مجرای ریشه پاکسازی می‌شوند و با به کار بردن تکنیک‌های خاصی، باکتری‌های موجود در مجرا نیز از بین می‌روند و سپس مجرا دندان به کمک ماده خاصی پر می‌شود.
  • سپس به کمک عکس رادیولوژی، دوباره دندان بررسی می ‌شود.
  • در این مرحله از عصب کشی دندان در صورت نیاز برای دندان روکش درنظر می‌گیرند و در صورتی هم که بخش زیادی از دندان سالم باشد، نیازی به گذاشتن روکش نیست و می‌توان از کامپوزیت برای ترمیم دندان استفاده کرد. اما در اغلب موارد دندان رو به سیاهی می رود و در نهایت نیاز به روکش گذاشتن است.

نتیجه عصب‌کشی دندان

نتیجه عصب‌کشی دندان بسته به مهارت پزشکی که برای شما عصب‌کشی را انجام می‌دهد دارد. دندانپزشکان ترمیمی قطعاً از دندانپزشکان عمومی بهتر عمل می کنند و غالبا تجهیزات پیشرفته‌تری نیز دارند. معمولاً در صورت انجام عصب‌کشی صحیح، فرد هیچ دردی را حس نخواهد کرد و دندان دوباره بدون درد خواهد شد. اینکه دندان شما چه قدر شبیه دندان قبلی شما است، بسته به مهارت پزشک شما دارد.

علل انجام عصب‌کشی دندان

با انجام عصب‌کشی دندان، بافت‌های تخریب شده و عروق خونی ملتهب خارج می‌شوند و از طرفی باکتری‌ها و عوامل میکروب‌زا نفوذی به داخل مجراهای ریشه دندان نیز از بین می‌روند. از این رو می‌توان بافت‌های تخریب شده را با موادی دیگر جایگزین کرد و وضعیت دندان را بهبود بخشید.

مرکز عصب کشی دندان در تهران

عصب‌کشی با روکش دندان

بسیاری از افرادی که برای عصب کشی دندان به دندانپزشکی مراجعه می‌کنند، فکر می‌کنند که باید حتما اقدام به عصب‌کشی کنند. اینکه یک فرد نیاز به روکش دارد یا خیر؛ کاملا بستگی به میزان تخریب دندان دارد. در صورتیکه بخش زیادی از دندان برداشته شود، دندان نیاز به روکش دارد.
روکش در این موارد بسیار مهم و حائز اهمیت می‌باشد. زیرا در صورتیکه دندان‌های این شکلی‌ای که عصب کشی می‌شوند، روکش نشوند، به دلیل اعمال فشار دندان خرد می‌شود. از این رو روکش در این گروه از افراد بسیار کلیدی و مهم است.

عصب‌کشی بدون روکش دندان

در مواردی که بخش تخریب شده دندان کم باشد، نیاز به روکش نیست. در این موارد نباید از روکش استفاده کرد. زیرا برای روکش باید دندان به مقدار زیاد تراش بخورد و به همین دلیل بخش زیادی از دندان آسیب می‌بیند. و برای این نوع از عصب کشی‌ها، نمی‌توان روکش کردن را انجام داد، بلکه باید دندان را مانند یک دندان پوسیده ترمیم کرد.

تحریریه پدیاگرد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا