پزشکی

تغییر متقابل از نشانه های روابط سالم است

در دومین مقاله از نشانه های رابطه سالم، دومین نشانه یعنی تغییر متقابل را معرفی میکنیم.

اهمیت تغییر متقابل چیست؟

ابتدا تعریفی از تغییر متقابل میدهیم. تغییر متقابل به این معناست که به همان اندازه ای که انتظار تغییر طرف مقابل را داریم، خودمان نیز آماده تغییر بوده و تغییر کنیم.

می توان گفت که تقریباً تمامی زوجین به دنبال تغییر همسر خود هستند. یعنی می خواهند او را به چیزی که خودشان دوست دارند تبدیل کنند. در ابتدا باید دانست که این انتظار کاملاً اشتباه است. یعنی نمیتوان کسی را در زندگی تغییر داد. مگر اینکه خود فرد خواهان تغییر خود باشد. اما با وجود اینکه تغییر دادن دیگران، مخصوصا همسر کاری اشتباه است، افراد اکثراً در تلاش برای این موضوع هستند.

موضوع جالب تر اینکه همه آن ها می خواهند فرد مقابل خود را تغییر دهند اما حاضر نیستند که خودشان تغییر کنند. یک رابطه سالم، رایطه ای است که فرد در آن به همان اندازه که خواهان تغییر فرد مقابل خود است، آماده تغییر متقابل در راستای خواسته همسرش نیز باشد. در نتیجه تغییر متقابل وظیفه کسی است که دوست دارد همسرش مطابق با خواسته او تغییر کند.

تغییر متقابل به چه شکل انجام میشود؟

به عنوان مثال، خانمی می خواهد همسرش رفتار خود را نسبت به خانواده خود تغییر دهد و با سبک و فضای رفتاری آن خانواده برخورد کند. اما وقتی به خود او گفته می شود که تو نیز باید در مواقعی رفتار خود را تغییر دهی، مقاومت کرده و این تغییر متقابل را نمی پذیرد. اینجا بخشی است که مشکل به وجود میاید. یعنی چنین رابطه ای نشانه رابطه سالم را ندارد.

البته همانطور که گفتیم اگر خود فرد بخواهد، میتوان از او خواست که تغییر کند. اما خود نیز باید آماده چنین درخواستی بود. در اکثر موارد وقتی کسی از همسرش درخواست تغییر میکند، حتماً همسر او هم متقابلاً به فکر درخواست همین تغییر میفتد. در نتیجه همواره بعد از درخواست تغییر باید آماده تغییر متقابل بود.

البته یکی از نشانه های رابطه سالم این است که به فکر تغییر همسر خود نباشیم.

چراکه وقتی میخواهیم کسی تغییر کند یعنی برخی از اخلاق ها و رفتارهای او را نمیپسندیم. در نتیجه میخواهیم او به فرد جدیدی تبدیل شود. البته همیشه هم اینطور نیست و این بستگی به شدت تغییر درخواستی دارد. این طبیعی است که هرکسی اخلاق و رفتار ریز و ناپسندی داشته باشد که طرف مقابل خواهان تغییر آن باشد. یا اینکه اخلاق او بد نباشد اما طرف مقابل با آن سازگار نیست و میخواهد این اخلاق تغییر داده شود.

اما وقتی کسی قبل از درخواست تغییر از همسرش، ابتدا خود آماده تغیییر متقابل باشد، یعنی او برای داشتن رابطه سالم میکوشد. و این یکی از نشانه های رابطه سالم است. اگر چنین حالتی در رابطه شما وجود دارد که همسرتان قبل از درخواست تغییر از شما، آماده تغییر متقابل است، یعنی حداقل یکی از نشانه های رابطه سالم در رابطه شما وجود دارد.

یادتان باشد که قبول تغییر متقابل چیز ارزشمندی است. یعنی هرکسی به این سطح نمیرسد که قبل از درخواست تغییر از طرف مقابل، خود آماده تغییر باشد. در نتیجه داشتن چنین چیزی ارزشمند است. البته بازهم باید یادآوری کرد که درخواست تغییر منطقی نیست مگر با رضایت خود فرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا